Ben je allergisch of reageer je niet goed op een bepaald merk? Dan kun je in aanmerking komen voor medische noodzaak. Dat betekent dat je op advies van je arts of apotheker altijd hetzelfde merk krijgt. Hoe dat werkt, leggen we je graag uit in dit artikel.
Wat is medische noodzaak?
Zorgverzekeraars vergoeden vaak alleen een voorkeursmedicijn van een groep medicijnen met dezelfde werkzame stof. Dit is vaak het goedkoopste medicijn. We noemen dit het preferentiebeleid.
Het voorkeursmedicijn kan in jouw situatie ongeschikt zijn. Bijvoorbeeld omdat je allergisch bent of veel last hebt van bijwerkingen. Of het medicijn geschikt is, bepaal je samen met je arts. Komen jullie tot de conclusie dat een ander merk (met dezelfde werkzame stof) beter is? Dan schrijft je arts een recept met een ander merk voor. Op het recept staat dan ‘MN’: medische noodzaak.
In principe vergoedt de verzekeraar alleen het goedkoopste medicijn. Je betaalt wel je eigen risico. Bij een medische noodzaak wordt het merkmedicijn vergoed. Deze zijn vaak een stuk duurder.
Zorgaanbieders bij medische noodzaak
- De apotheker
De apotheker heeft een signalerende rol bij het opvolgen van een medische noodzaak. In principe volgt de apotheker MN op het recept, behalve als er twijfel is over de medische noodzaak. Dan vragen we om extra uitleg van de arts. De apotheek heeft bij twijfel het eindoordeel over de medische noodzaak.
Bij MedApp vinden we het belangrijk dat je medicijnen krijgt die voor jou veilig zijn om te gebruiken. Daarom wordt een (mogelijke) medische noodzaak altijd gecontroleerd door een apotheker. Ook helpen we je bij vragen. - De arts
De arts schrijft in principe recepten op stofnaam. Als het voorkeursmerk van deze stof niet verantwoord is om te gebruiken, door bijvoorbeeld een allergie, schrijft de arts een merknaam op het recept, met de code MN. - De verzekeraar
De zorgverzekeraar bepaalt welk medicijn het voorkeursmedicijn is. Dit is vaak een generiek (merkloos) medicijn, omdat dit goedkoper is dan een merkmedicijn. Deze informatie is te vinden in het preferentiebeleid van je verzekeraar. - De verzekerde
Wil je arts geen medische noodzaak uitschrijven, terwijl jij ervan overtuigd bent dat een ander middel beter past? Dien dan een klacht in bij je zorgverzekeraar. Deze beoordeelt de situatie ook en neemt als het nodig is contact op met je arts.