De opkomst van eHealth: voorkomen is beter dan genezen
De gezondheidszorg loopt achter op het gebied van consumententechnologie. Verzekeraars en banken maken al jaren gebruik van technologie, maar de zorg nog niet. Toch wordt eHealth steeds belangrijker in het Nederlandse zorgstelsel. Een positieve ontwikkeling, want eHealth maakt consumenten niet alleen bewuster van hun eigen gezondheid, maar dringt ook de oplopende zorgkosten terug.
Kosten van de zorg
Het nieuwe regeerakkoord bevat veel wijzigingen met betrekking tot de zorg. De verwachte groei in de zorg moet namelijk met bijna twee miljard euro teruggedrongen worden. Dat is lastig, want waar 65-plussers nu verantwoordelijk zijn voor 43 procent van de zorguitgaven, zijn zij dat over twintig jaar voor 58 procent.
In ziekenhuizen is deze stijging al merkbaar. Vaak gaat het om mensen met meerdere aandoeningen. De behandelingen daarvoor zijn duur. Het Centraal Plan Bureau heeft berekend dat de zorguitgaven tot 2021 met bijna 5 procent per jaar stijgen. De economische groei leidt daarnaast tot groeiende zorgconsumptie, waardoor ook salarissen in de zorg hoger worden.
Terugdringen zorgkosten
Ondanks deze vooruitzichten verwacht de regering dat juist ziekenhuizen de zorgkosten met 5 procent kunnen remmen. Dat lijkt een moeilijke opgave, maar eHealth kan ziekenhuizen hierbij ondersteunen. Een voorbeeld is de proef waarbij COPD-patiënten thuis worden gemonitord. Inmiddels doen hier vijftien Nederlandse ziekenhuizen aan mee.
Het thuismonitoring-systeem heeft door wanneer de patiënt meer last heeft van klachten dan normaal. Bij zo’n signaal wordt direct een verbinding met de arts opgestart. Er wordt daarom verwacht dat patiënten die meedoen met de proef op jaarbasis zo’n vier tot acht keer minder naar het ziekenhuis hoeven. Dat bespaart niet alleen geld, maar ook veel energie voor de toch al vermoeide patiënten.
Preventieve zorg
Ook electronicaconcern Philips focust momenteel veel op digitale gezondheidszorg. “Bankieren is eigenlijk tegenwoordig alleen nog maar online bankieren. Voor de gezondheidszorg verwachten we een soortgelijke transitie”, aldus Egbert van Acht, CEO bij Philips Personal Health Businesses.
Van Acht denkt dat de consument de komende jaren steeds meer centraal komt te staan door de opkomst van eHealth. Hij stelt dat mensen hun gezondheid door de opkomst van apps meer in eigen hand willen nemen. “Voorkomen is beter dan genezen. eHealth speelt in op de behoeften van mensen. Waarom zou je drie weken moeten wachten op een afspraak met je dokter?”
Door het gebruik van eHealth kunnen dus zowel kosten worden bespaard als voorkomen. Zo krijgen we die stijgende zorgkosten wel omlaag!
5 februari 2018